Følgeforskning bachelor i sykepleie Kull 2024

Prosjektets formål

Ved VID vitenskapelige høgskole tas det årlig opp ca 550-600 studenter til bachelor i sykepleie heltid og deltid. Våre erfaringer at det er en rekke studenter som faller fra under studietiden. Vi har per i dag lite datagrunnlag til å forstå årsakene til at mange velger å forlate sykepleien allerede under bachelorstudiene. Ved studiestart første studiedag møtte 504 heltidsstudenter med registrering i Noa på campus, 232 i Bergen og 272 i Oslo.


Prosjektet vil følge Kull 2024 med oppstart august 2024, som er de første studentene som tas opp på den nye studieplanen. Vi følger frafall og studentenes studieprogresjon, samt utforsker faktorer som fremmer og hemmer læring.


Prosjektets målsetting er å forstå bedre studieprogresjonen og om mulig iverksette tiltak for å støtte studentenes læring, deres evne til å håndtere moralsk stress, samt å forebygge frafall. 


Vi har særlig tanke på ferdigheter som styrker studenters motstandskraft og deres evne til å gi helhetlig og åndelig omsorg. På bakgrunn av funnene i studien er det vårt primære mål å videreutvikle bachelorutdanning. I tillegg ønsker vi sekundært å utvikle en pedagogisk intervensjonsstudie.

Prosjektgruppe: Linda Rykkje, professor IS Bergen (leder), Nathalie Puaschitz, førsteamanuensis IS Bergen, Emmanuel Aoudi Chance, førsteamanuensis IS Bergen, Britt Kuven, dosent IS Bergen, Annabel Hamre, høgskolelektor IS Oslo, Wenche Tolpinrud, høgskolelektor IS Oslo og Nadia Alazraq, førsteamanuensis IS Oslo.


Delprosjekt 1:


  • Kvantitativ design (FBS24Kvant)
  • Forskningsspørsmål:

    1. Har inntakskarakterene generelt og spesielt matte og norsk karakterene konsekvens for studieprogresjonen i bachelorutdanningen i sykepleie?
    2. Hvilke faktorer har innvirkning på studieprogresjon og frafall i bachelorutdanningen i sykepleie?
    • Følge kullets progresjon ved eksamener og frafall
    • Data fra Canvas, FS, HK-Dir og SSB
    • Kunnskapsdepartementet har gitt dispensasjon fra taushetsplikten
    • Godkjent DPIA
    • Sikker lagring på TDS
    • Søkt Sikt - Ref.nr. 336730


    Delprosjekt 2:


    • Kvalitativ design (FBS24Kval)
    • Forskningsspørsmål:
      1. Hva fremmer og hemmer læring og studieprogresjon og eventuelt frafall i bachelorutdanningen i sykepleie?
    • Fokusgruppe-intervjuer av lærere, studenter, praksisveiledere på slutten av hvert studieår
    • Godkjent av Sikt - Ref.nr. 986090


    Tidsramme:


    • Start datasamling retrospektivt høst 2024
    • Forløpende datasamling på slutten av hvert studieår
    • Avslutning høst 2028